Toon Mouws

Vrij werk Expo 2022:
Vrouw in de Marokkaanse woestijn in de avond/nacht gefotografeerd met lange sluitertijd en belicht met een zaklamp. Door te spelen met de belichting, positie en tijdsduur, ontstaat een balans tussen model, haar schaduw, de zandduinen en de hemel.
Op huisbezoek en samen een borrel drinken in Hongarije. Een inkijkje in zijn woning.
Aan het strand zette een vrouw haar stoel neer en begon aan haar haakwerk, zich niets aantrekkend van de golven en langslopende mensen. Maar dan wordt haar aandacht getrokken door een man in een fraaie outfit die een foto maakt van een grote geëxposeerde foto. Monopolie, Italië.
Lijnenspel van een dubbele trap in het NH hotel in Mar del Plata, Argentinië.
Trap in een hotel dat al lange tijd in aanbouw is en misschien ook nooit gasten zal ontvangen. Escher tekende het, maar op welke verdieping zou je hier uit komen? Corfu, Griekenland 

Fotograaf: Toon Mouws
Ik ben rond 1972 begonnen met fotograferen met een Russische Zenith, daarna overgestapt naar Nikon en daar altijd bij gebleven. In mijn doka, op de hooizolder, heb ik veel zwart-wit films ontwikkeld en daar afdrukken van gemaakt. Op de HTS Breda was ik een van de fotografen die zoveel mogelijk studenten activiteiten vast wilde leggen. Tijdens de vakanties gebruikt ik vaak dia film. Het was goedkoper en gaf mooie kleuren.
Vanaf 1995 lid van FC de Gender en sinds 2005 over op digitale fotografie. De digitale fotografie bied vele mogelijkheden voor het bewerken en aanpassen en is minder kostbaar dan de fotorolletjes met ontwikkelen en afdrukken. Ik ben zeer divers in de onderwerpen die ik fotografeer, maar heb geen specialisme. Met de mentor begeleiding blijf je wel langere tijd op 1 doel focusseren. Mijn grootste print op fotobehang is 6,5 x 2,6 meter. Jaarlijks neem ik ook deel aan de Audio Visuele werkgroep. 3 maal heb ik deelgenomen aan Kunst Kijken Wintelre, dat iedere 5 jaar gehouden wordt.