Marcelle van Veen

Thema werk Expo 2022:
‘Documentairefotografie’
‘Van Nederlandse koekjes tot Indiase thee’
Wonend in een stad waar veel ‘andere-landers’ wonen, werd ik nieuwsgierig naar de mensen uit India die ik tegenkom als ik in het park wandel. Hoe leven deze mensen zo ver van huis in Eindhoven? Waar liggen hun interesses, hoe houden zij vast aan hun tradities? Daar was ik nieuwsgierig naar.
Voor het maken van de documentaire vond ik gelukkig de familie Shah (echtpaar met zoontje van 4) bereid een inkijk in hun leven te geven. Wel, er moest verhuisd worden van de flat in het park naar een flat langs het kanaal. Er moesten ook spullen worden aangeschaft. Ik reed het gezin naar kringloopwinkels en gaf advies. Het huis raakte ingericht met mooie meubels, via Facebook gevonden, vaak gratis. Heel slim gedaan, als je waarschijnlijk maar 3 jaar blijft.
Na de verhuizing werd ik uitgenodigd voor een Indiase maaltijd. Ik was getuige van het oliën van het haar, het vieren van Divali (Indiaas feest), het ophalen van het kind van school. Er is een vriendschap ontstaan. Ik word ‘aunt’ genoemd en mijn man ‘uncle’.
Binnenkort ga ik hen wat van de Nederlandse taal leren. Er moeten ook nog wat gordijnen korter worden gemaakt…. De uitnodiging om naar India te komen ligt al klaar……
Wie weet. Daar kan ik ook mooie foto’s maken. Toch?

Fotograaf: Marcelle van Veen
Met mijn achtergrond als docent tekenen en kunstgeschiedenis heb ik veel aan ‘het zien’ bij het fotograferen. Ik fotografeer al 45 jaar, vanuit de doka meegegroeid naar het digitale tijdperk.
De ontwikkelingen binnen digitale fotografie gaan razend snel, nieuwe technieken zijn zeer uitdagend. Ik zoek emotie en sfeer om in een beeld te vangen. Mijn twee ogen schieten tekort, daarom gebruik ik de lens als derde. De Fotogroep de Gender is voor mij een grote stimulans in dit proces.
Citaat van Henri Cartier – Bresson:
Voor mij is de camera een schetsboek, een instrument van intuïtie en spontaniteit”